Úterý, 19 října, 2021
novinky
- Advertisement -Newspaper WordPress Theme
InteriérUnikát v optickém závoji. V září otevřeli soukromou základní školu Guliver

Unikát v optickém závoji. V září otevřeli soukromou základní školu Guliver

Ve čtvrtek 2. září se v Banské Štiavnici otevřeli brány Soukromé základní školy Guliver. O tomto objektu se však začalo hovořit mnohem dříve, než se začal školní rok, a zdá se, že se ještě dlouho bude.
Základní škola zcela přirozeně zaujala i odbornou obec a získala dvě nominace v soutěži CE ZA AR 2021 – v kategorii Občanské a průmyslové budovy a ve fenomény architektury. Už dávno se nestalo, aby se na mapě slovenské architektury objevila nová základní škola, ještě k tomu od soukromého investora a v takové architektonické kvalitě.

Příběh této školy má svou logiku. Po tom, jak Guliver menší předchůdce – mateřská škola v Banské Štiavnici od stejného soukromého investora – proletěl Slovenské soutěžemi jako kometa (laureát ceny Dušana Jurkoviče 2016 a CE ZA AR 2016 v kategorii Občanské a průmyslové budovy), přišlo i na jeho staršího sourozence.

Základní škola však nevyrostla vedle mateřské školy, jak by se dalo očekávat, ale na složitém pozemku bývalé průmyslové zóny na okraji města nedaleko železniční stanice. Co tedy přinesla?

20

Previous
Next
kontinuita
„Klienti mateřské školy nám důvěřovali, čímž zároveň ocenili naši práci,“ začíná své vyprávění Ing. arch. Richard Murgaš, majitel ateliéru Richard Murgaš Architects.

„Zájem rodičů o umístění jejich dětí do tohoto předškolního zařízení je stále vysoký, a tak jsme dostali volnou ruku i při této škole. Určitě si umíte představit naši radost, ale i pocit odpovědnosti, takže jsme téměř hned po dokončení mateřské školy naskočili do projektování základní školy. Je pravda, že jde o enormní investici, kterou si nemůže dovolit každý. Je to investice, při níž se nepočítá návratnost. Člověk musí mít jasný záměr, že chce pro veřejnost postavit něco dobré. „

Průhledná dispozice severozápadního nároží školy.
Průhledná dispozice severozápadního nároží školy. | Zdroj: Tomáš Manina
Architektura s membránou
I při tomto objektu platí, že v jednoduchosti je krása. Když procházíte kolem autem, jako první vnímáte šedý blokový monolit, který postupně odhaluje svá tajemství. Budova je ponořena do vnějšího parku, malého zeleného náměstí s parkovou úpravou a vzrostlými dřevinami. Rozvržení funkčních ploch a drobný mobiliář spolu s univerzálními sestavami vytváří mikrourbanizmus působící jako malý campus.

„Při konceptu jsme se snažili o proporčnost a čistý detail,“ přibližuje Richard Murgia. „K výrazným rysem vnějšího výrazu patří textilní membrána na zasklené fasádě, která je funkčním, ale také estetickým vyjádřením. V exteriéru ji tvarují adice a extrakce objemů. Membrána primárně vytváří stínění, jakousi vizuální clonu. Exteriér se přitom dá vnímat, ale ne tak, že by vás rušil. I proto se žáci mohou více soustředit na vyučovací proces. „

PŘEČTĚTE SI TAKÉ
Vodní hladina v parku zrcadlí siluetu školy.
Čtyři pavilony, které vypadají jako jedna budova. Juilliard má nový kampus v Číně
Dům charakterizuje pevná uliční čára a otevřený parter.
Student House přináší i do našich končin kvalitní studentské bydlení
Membrána je tedy optickým „závojem“ zevnitř ven, ale i zvenčí dovnitř. Prolínání exteriéru s interiérem odhaluje svou světelnou magii večer, když se barevné vnitřek školy ukáže okolí. Budova se tak v noci probouzí do nového života a architektura modeluje další významové vrstvy.

Jelikož architekti navrhli při membráně rastr lineárních výtlačných prvků, vytvořili na fasádě sérii horizontálních hřebenů a údolí. To pak u kolemjdoucích vyvolává diskusi a přirovnání k různým abstraktním a reálným formám.

Odlesk zapadajícího slunce na membráně vstupní fasády.
Odlesk zapadajícího slunce na membráně vstupní fasády. | Zdroj: Tomáš Manina
chodící škola
Již při prvním kontaktu je zřejmé, že tato škola nemá standardní dispoziční strukturu, ať už chodbové nebo blokovou, a mnohem více pracuje s komunikačním prostorem. „Vytvořili jsme si na to pojem chodící škola,“ říká Richard Murgia.

„V prostorách základních škol jsme dosud nebyli zvyklí na přesouvání se mezi učebnami, přičemž předměty by se nacházely ve stejných prostorách. Do této školy jsme se pokusili vnést experiment z vyšších stupňů škol, kde žáci během dne mění učebny, které jsou specifické pro výuku daného předmětu. Nastudovali jsme množství literatury, zahraničních realizací a dalších návodů na tvorbu školních budov, které ve světě fungují. Z toho všeho jsme zvolili vhodný poměr ingrediencí toho, co si můžeme dovolit a samozřejmě toho, co zvládnou i samotní učitelé. „

Naše weby

Nejnovější články

- Reklama -Newspaper WordPress Theme

Ostatní právě čtou

Další články autora

- Reklama -Newspaper